إطار عمل لمواءمة إدارة المشاريع مع استراتيجية الأعمال: دراسة حالة نوعية في قطاع الاتصالات السعودي

A Framework for Aligning Project Management to
Business Strategy: A Qualitative Case Study in Saudi
Telecommunications Industry

 

تركي محمد ناصر السديري

Turki Mohammed Nasser AlSudiri

 

الملخص:

إدارة المشاريع (PM) تلعب دورًا كبيرًا في تحقيق أهداف الشركة وغاياتها. نظرًا لدورها الهام، من الضروري أن يستخدم مدراء المشاريع عمليات تظل مركزة على استراتيجية الشركة التجارية. ومع ذلك، أدت بعض تطبيقات استراتيجية الشركة التجارية إلى فشل نتيجة عدم التوافق بين إدارة المشاريع واستراتيجية الشركة التجارية. إن هذا عدم التوافق يؤثر على كل من إدارة المشاريع واستراتيجية الأعمال، وقد يؤدي إلى مشاكل في التشغيل الكلي للأعمال، بما في ذلك تنفيذ استراتيجية الشركة التجارية من خلال المشاريع.

تم القيام بهذا البحث لدراسة مشكلة توافق عملية إدارة المشاريع مع استراتيجية الشركة التجارية، والتي لم يتم التحقيق فيها بشكل كامل حتى الآن. يهدف هذا التحقيق إلى توفير فهم أعمق وتحليل أكثر شمولية للعوامل الرئيسية، مثل أصحاب المصلحة والعوامل السياقية (AF)، التي تمكن أو تعيق هذا التوافق من أجل تطوير إطار مفاهيمي يعالج هذه الفجوة البحثية.

تُعنى هذه الدراسة بفحص وتحليل عملية التوافق، من خلال النظر في العوامل الرئيسية في مرحلة التخطيط المبكرة لإدارة المشاريع. لمعالجة الفجوة البحثية، تعتمد الدراسة على منهجية دراسة الحالة النوعية المتعددة في الإطار التفسيري. تم جمع البيانات من خلال مقابلات مع كبار الموظفين (المديرين التنفيذيين ومدراء المشاريع)، غالبًا من ثلاث مستويات إدارية في المنظمة، بما في ذلك المستوى المؤسسي والتجاري والوظيفي في أربعة شركات اتصالات من القطاع الخاص في المملكة العربية السعودية. تم إجراء التحقيق من خلال جمع البيانات عبر مقابلات شبه منظمة لاستكشاف وجهات نظر المديرين التنفيذيين ومدراء المشاريع حول تجربتهم في إدارة وتنفيذ استراتيجية الشركة التجارية والمشاريع بطريقة نقدية. كما كانت الوثائق المكتوبة والإلكترونية والملاحظات غير المشاركة مصادر هامة من أجل تحقيق التوازن والتكميل لفهم الظاهرة المدروسة ووسيلة للحصول على وجهات نظر إضافية وأفكار أعمق حول القضايا الرئيسية. تقدم هذه الدراسة مساهمة جديدة في عملية التوافق بين إدارة المشاريع واستراتيجية الأعمال.

تساهم المساهمة والأفكار الأصلية لهذه الدراسة في زيادة المعرفة المتزايدة في إدارة المشاريع من خلال تطوير إطار عمل عملي لمصلحة أكاديميين وممارسين وزيادة الوعي بعملية التوافق. يشمل هذا الإطار المفاهيمي الشامل مجموعتين من العوامل التي تؤثر على عملية التوافق. بالإضافة إلى ذلك، يوفر معيارًا توجيهيًا فريدًا ومدونة سلوك للممارسين الراغبين في تحقيق توافق فعال وكفء.

 

رسالة دكتوراه تقدم بها: تركي محمد ناصر السديري الى جامعة برونيل، بريطانيا، للحصول على درجة الدكتوراه عام 2014.

 

للإطلاع على الرسالة، إضغط هنا ..

 

Abstract
  Project management (PM) plays a significant role in achieving the company’s goal and objectives. Due to its significant role, it is essential that the project managers use processes which remain focussed on the company’s business strategy. However, some implementations of the company’s business strategy have led to failures as a result of misalignment between project management and the company’s business strategy. Such misalignment has an impact on both the project management and business strategy and may lead to problems in the overall functioning of the business, including the implementation of the company’s business strategy through the projects
This research was undertaken to investigate the problem of aligning project management process with the company’s business strategy which has not been fully investigated to-date. This investigation aims to provide a deeper understanding and more holistic analysis of the key factors, such as stakeholders and contextual factors (AF), which enable or inhibit this alignment in order to develop a conceptual framework that addresses this research gap. This study examines and analyses the alignment process, by considering the key factors at the early planning phase of project management. To address the research gap, the study employs a qualitative, multiple case study approach in the interpretive paradigm. Data was collected via interviews of senior personnel (executives and project managers), mainly from three managerial levels of the organisation, including corporate, business, and functional levels in four telecommunication companies of the private sector in Saudi Arabia. The investigation was carried out by collecting data through semi-structured interviews to critically explore collectively the perspectives of the executives and the project managers on their experience of managing and executing the company’s business strategy and the projects. Written and electronic documentations as well as non-participant observations also served as important triangulation and complementary sources in understanding the phenomenon being studied and as a means of gaining additional perspectives and further insights on key issues. This study provides a novel contribution to the alignment process of  project management to business strategy.
The original contribution and findings of this study contribute to the growing body of knowledge of project management by developing a practical framework to benefit both academics and practitioners and to increase awareness of the alignment process. This holistic conceptual framework includes two sets of factors that impact the alignment process. Additionally, it provides a unique prescriptive standard and a code of practice for practitioners seeking to realise efficient and effective alignment

 

تاريخ الاضافة : Mon 21 Apr 2025 عدد المشاهدات : 46 مشاهده

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

*

code

أسئلة؟ دعنا نتحدث
دعم العملاء
تحتاج مساعدة؟ دردش معنا على الواتس اب